Uit HMore 6

C-Job Job en Basjan in gesprek met Millenaar adviesgroep

Steeds innovatief bezig

‘Onze kracht? Hét C-Jobschip bestaat niet. Klanten komen met een idee, wij gaan dat samen met ze uit- werken. Het wordt dus altijd het schip van de klant. Ik ken geen ander bedrijf in onze branche van onze omvang dat op deze manier werkt.’ Aan het woord is Job Volwater, Managing Director van maritiem ingenieursbureau C-Job. ‘Iedere klant heeft een eigen visie; wij proberen dat te vertalen naar de realiteit van een nieuw schip.’ ‘Een schip is eigenlijk een soort varend dorp,’ vult Design Director Basjan Faber aan. ‘Het moet alles hebben; mensen moeten er kunnen eten, slapen, naar de wc kunnen. Er moet stroom zijn. Maar het moet ook lading kunnen vervoeren, rechtop blijven; dat alles maakt het tot een heel gecompliceerd product. En omdat wij niet met al bestaande modellen werken, maar ideeën van klanten uitwerken, moeten we iedere keer opnieuw een prototype maken. Zo zijn we steeds weer heel innovatief bezig. Dat maakt ons werk extra leuk.’
Niet alleen leuk, maar ook succesvol; verschillen- de ontwerpen van C-Job zijn genomineerd voor de verkiezing Schip van het Jaar. Met gemiddeld veertien projecten tegelijkertijd en bijna veertig man personeel – verdeeld over de vestigingen in Hoofddorp en Joure – timmert C-Job stevig aan de weg sinds de oprichting van het bedrijf in 2007.

‘Al op de HTS hadden we het er met elkaar over; hoe zou het zijn om zelf schepen te ontwerpen?’, herinnert Volwater zich. ‘Zeven jaar geleden besloten we: we gaan het doen.’ Samen met Basjan Faber en nog een studievriend richtte hij het bedrijf C-Job op. Een vader van een andere studiegenoot stapte als commissaris en investeerder in het jonge bedrijfje.

Lees hier het volledige artikel in de digitale versie van HMore

Share →