Uit HMore 6

Horeca anno 2014 – bedreigingen of mogelijkheden? van Bar Bistro Joseph & Josephines cocktails, wines and bites

Als trendsettende horeca-ondernemer verbaas ik me over collega’s die enkel en alleen klagen over wetgeving, tegenwerkende regels, belastingen, het rookverbod, alcoholverbod onder de 18 en ga zo maar door. Ik heb in de loop der jaren daar juist kansen in ontdekt.

Wat is er aan de hand?

Als je de gemiddelde Nederlandse horeca zaak bekijkt, mis je vooral initiatief en creativiteit van de eigenaar. Alles wordt verzorgd door leveranciers zonder te bedenken wat de klant wil. De aankleding is inclusief de parasols van Lipton-Ice Tea of Heineken en ook inclusief krakkemikkige terrasstoelen en stalen of plastic tafels. Fantasieloos en 13 in een dozijn.
Ik heb overigens alle respect voor onze leveranciers maar de horecabeleving zal -mijns inziens- voor de veeleisende klant anno 2014 moeten veranderen.

Andere ‘verontrustende dingen’ zie je ook dagelijks; cafés waar ze nog steeds postmix schenken, alleen bitterballen, vlammetjes of kaasstengels op de kaart hebben staan en waar ze de wijnglazen nog spoelen in dezelfde spoelbak waar ook de jus d’orange glazen worden gespoeld. Waar men nog met vieze handen in de ijsbak graait om ijs in mijn Bacardi Cola (postmix) te gooien. Snel geld verdienen zonder veel moeite; het is een doorn in het oog.

Lees hier het volledige artikel in de digitale versie van HMore

Share →