Uit HMore 6

We laten ons niet gek maken van HK Living

In crisistijd een eigen bedrijf opzetten? Je moet het maar durven. Emiel Hetsen en Sander Klaver, eigenaren van woonlabel HKliving, waagden de stap en met succes. Een boeiend gesprek over eigentijds design, keuzes maken en het belang van een goede logistieke partner.

Crisis als zegen

Lef en ondernemersgeest kan Emiel Hetsen en Sander Klaver niet worden ontzegd; ze begonnen hun bedrijf zo’n beetje op de dag dat de economische crisis uitbrak, nu vijfenhalf jaar geleden. ‘Op het moment dat onze eerste container met producten onderweg was, viel Lehman Brothers (de grote Amerikaanse bank, DP) om. Dat was wel even spannend ja,’ grijnst Sander. ‘Maar een weg terug was er niet; we hadden allebei ons spaargeld in de onderneming gestoken, dus we gingen er gewoon vol voor.’ Gelukkig maar, want het eigentijdse design van HKliving sloeg meteen aan en inmiddels heeft het merk verkooppunten in zo’n veertig landen. Volgend jaar wordt in Japan een flagship store geopend. Ook Australië en Singapore zijn dol op het Nederlandse merk. Niet slecht voor twee jeugdvrienden uit Dronten. ‘Achteraf gezien is de crisis voor ons alleen maar goed geweest,’ constateert Sander. ‘Er zijn geen concurrenten bijgeko- men, alleen weggevallen. En door de crisis werden we gedwongen om bedrijfsmatig heel constructief te werken. Zo hebben we een degelijk bedrijf opgebouwd; door goed op de kosten te letten en onze groei behoedzaam aan te pakken.’

Lees hier het volledige artikel in de digitale versie van HMore

Share →